9 tips voor meer orde in het thuiskantoor

0 Shares
0
0
0

Ondertussen wordt het thuiskantoor door veel mensen gebruikt. Over het algemeen is zo’n thuiskantoor echter ook heel praktisch voor persoonlijke taken. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor een bezoek aan gokkasten NL of een andere gerenommeerde aanbieder. Vanuit de thuiswerkplek kan men tijdens de pauze ongestoord het online casino bezoeken. 

Maar je kunt natuurlijk ook je belastingaangifte doen op je thuiswerkplek of gewoon je rekeningen daar betalen en nog veel meer. Het is echter belangrijk dat de thuiswerkplek niet in chaos vervalt. De volgende tips moeten dat helpen voorkomen.

Whiteboard in plaats van papier

Alles wat belangrijk is, wordt meestal op papiertjes geschreven, maar juist die papiertjes leiden al snel tot een onoverzichtelijke chaos. Een veel betere optie, zodat niets over het hoofd wordt gezien en het thuiskantoor er netjes en georganiseerd uitziet, is een whiteboard dat aan de muur wordt bevestigd. 

Dit is de ideale plek voor schetsen, ideeën of zelfs aanstaande betalingen of heel belangrijke afspraken. De magneetborden zijn verkrijgbaar in verschillende kleuren en materialen.

De juiste verlichting

Elke ruimte heeft de juiste verlichting nodig, en dit geldt natuurlijk ook voor het thuiskantoor. Om de ogen te beschermen en overbelasting te voorkomen, moet er altijd voldoende verlichting zijn. 

Een plafondlamp is zeker altijd belangrijk, maar in de regel is de verlichting van de eigenlijke werkplek veel doorslaggevender. Er zijn hier verschillende opties. Of je kiest voor de klassieke bureaulamp of je installeert een hangende armatuur met het juiste luxgetal boven het bureau.

Verschillende kleuren geven een goed overzicht

In het thuiskantoor zijn er, net als op kantoor, natuurlijk verschillende taken. Bovendien worden privédocumenten vaak ook op kantoor verwerkt. Om verwarring vanaf het begin te voorkomen, moeten de verschillende taken, dat wil zeggen de mappen of de opbergruimtes op de planken, in verschillende kleuren worden gemarkeerd. 

Dit helpt om vanaf het begin orde op zaken te stellen en chaos te voorkomen. Hoe gestructureerder het thuiskantoor, hoe makkelijker het is om het uiteindelijk opgeruimd te houden.

Hangende tijdschriftenrekken

Als je je thuiskantoor uitrust met hangende tijdschriftenrekken, heb je ook een ideale plek om bijvoorbeeld documenten en smalle mappen op te bergen. Dergelijke rekken bieden altijd snelle toegang en de documenten zijn ook veilig en netjes opgeborgen. Planken van dit type zijn nu verkrijgbaar in elke interieurstijl. Op die manier passen ze perfect bij het huidige ontwerp van het huis of de flat.

Dienbladen

Er zijn veel tips voor het thuiskantoor, maar deze is vooral belangrijk: het bureau zelf moet altijd goed georganiseerd zijn. In de regel wordt de grootste rommel altijd veroorzaakt door hoge stapels documenten. Het wordt nog erger dan je de documenten uit deze stapels probeert te halen. Om te voorkomen dat dit een probleem wordt, zijn stapelmappen bijzonder geschikt. 

Aan de ene kant kun je de papieren systematisch archiveren en de respectievelijke laden labelen, en aan de andere kant kun je de benodigde documenten op elk gewenst moment gemakkelijk terugvinden. In het algemeen is het echter heel belangrijk dat alleen de dingen die echt nodig zijn op het bureau liggen.

Opslagruimte is het allerbelangrijkste

Als je een goed gesorteerd en ingericht thuiskantoor wilt creëren, moet je vanaf het begin zorgen voor voldoende opbergruimte. Hierbij moet je vooral letten op de elementen die je elke dag nodig hebt. Dit kunnen bijvoorbeeld conventionele planken of archiefkasten zijn. Maar in je eigen thuiskantoor heb je natuurlijk ook de mogelijkheid om heel creatief te zijn. 

Als je wilt, kun je natuurlijk ook dozen of wijnkratten gebruiken, die tegenwoordig vaak in woonruimtes worden gebruikt. Het is echter altijd belangrijk dat er echt genoeg ruimte is, zodat je alle spullen die je hebt opgeborgen meteen kunt vinden en er optimaal toegang toe hebt. Tegelijkertijd voorkomt zo’n opbergsysteem ook ongewenste chaos op het bureau.

Monitorstandaard

Tegenwoordig maakt een externe monitor deel uit van de meeste werkplekken. In dat geval is het altijd aan te raden om voor een monitorstandaard te kiezen. Enerzijds kun je zo gemakkelijk de gewenste hoogte van het scherm instellen en anderzijds hebben dergelijke standaards vaak extra vakken voor het opbergen van papier en andere verbruiksartikelen. Zo heb je ook extra opbergruimte en zijn de kantoorbenodigdheden die je vaak nodig hebt binnen handbereik.

Het thuiskantoor als plek van welzijn

Hoewel het klopt dat het thuiskantoor ook een werkplek is, is het meestal ook de plek waar je veel tijd doorbrengt. Daarom is het erg belangrijk om het opgeruimd en goed georganiseerd te houden. Er gaat immers veel kostbare werktijd verloren als je constant op zoek bent naar belangrijke documenten. 

Naast orde speelt ook de sfeer een zeer belangrijke rol. Het is tenslotte de plek waar je veel tijd doorbrengt, dus je moet je er natuurlijk wel op je gemak voelen. Daarom kan een beetje decoratie hier ook zeker geen kwaad. 

Als je je echt op je gemak voelt in je thuiskantoor, zul je het uiteindelijk ook beter doen. Een paar groene planten kunnen hier ook heel nuttig zijn. Aan de ene kant creëren ze een huiselijke sfeer en aan de andere kant verbeteren ze ook het klimaat in de ruimte.

De keuze van het bureau

In feite speelt de keuze van het formaat van het bureau ook een heel belangrijke rol als het gaat om netheid in het thuiskantoor. Het bureau moet vaak ruimte bieden voor een laptop, een scherm, een telefoon en soms voor een extra toetsenbord en muis. Daarnaast zijn er de belangrijke en dagelijks benodigde kantoorbenodigdheden en natuurlijk de benodigde documenten. 

Als het bureau te klein is, wordt het erg moeilijk om het netjes te houden en een ideale werkplek te creëren. Daarom moet het bureau altijd goed zijn aangepast aan de behoeften. Vooral als er een archiefsysteem op het bureau moet komen, en dat ook echt moet, is dat heel belangrijk. Soms is het ook nodig om de mappen uit te kunnen spreiden op het bureau. 

Het is dus heel goed voor te stellen dat als hier niet vanaf het begin aan voldoende grootte is gedacht, chaos tot op zekere hoogte is voorgeprogrammeerd. Het is vaak ook handig als het bureau zelf lades heeft, zodat veel dingen binnen handbereik zijn en niet zo rommelig worden.

0 Shares
Ook interessant
people walking on street during daytime

Verhuizen naar Den Haag

Het verhuizen naar een nieuwe stad kan een spannende maar ook uitdagende onderneming zijn. Den Haag, bekend om…

Dolce Gusto ontkalken

Een Dolce Gusto. Het is tegenwoordig een fenomeen waar niemand meer omheen kan. Althans, de NESCAFÉ Dolce Gusto…