In de wereld van online winkelen is er één onvermijdelijke waarheid: niet alles wat je besteld, valt in de smaak. Dus ook bij een leuke winkel als de Shoeby zul je af en toe een miskoop begaan. Dat is niet erg, maar wel een goed punt om op te letten. Bij alles wat niet voldoet aan je wensen, is het namelijk handig om een retour te overwegen.
Een retour? Is dat moeilijk? Nou, nee, maar je kan helaas niet lui achterover blijven zitten. We vertellen je in deze blog wat je allemaal moet doen om die retour in werking te stellen. We leggen het op een begrijpelijke manier uit, waarbij we tegelijkertijd ook de addertjes onder het gras vandaan halen.
A: Voor welke optie kies je?
Gezien Shoeby ook fysieke winkels heeft, vraag je je misschien af of je je artikelen in de winkel moet retourneren of toch via de post. Het antwoord op die vraag is: allebei! Je bent vrij om te kiezen, al is er natuurlijk voor beide wel wat voor te zeggen. We zullen je bij beide opties het proces uitleggen.
Retour in de winkel
Mocht je een winkel in de buurt hebben, dan is dat verreweg het makkelijkste optie. Het enige wat je hoeft te doen is de te retourneren items en de ingevulde retourbon naar de winkel mee te nemen. Ga dan naar de kassa, waar je, indien de artikelen zich in de juiste staat bevinden, het geld krijgt teruggestort op je rekening.
Die ‘juiste staat’ is overigens dat het artikel ongedragen en onbeschadigd is en zich in originele staat inclusief prijskaartje bevindt. Dat betekent niet dat je het niet mag passen, maar wel moet behandelen alsof je het in de winkel had gepast.
Let op: dat het geld direct wordt teruggestort op je pin, betekent niet dat het direct op je rekening staat. Dit kan nog steeds zo’n twee dagen in beslag nemen.
Retour via de post
Het retourneren via de post is in principe ook niet moeilijk, maar vindt je misschien wat vervelender om te doen. In ieder geval volg je hiervoor de volgende stappen. Lees:
- Verpak de te retourneren items in een stevig pakket.
- Ga naar het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint. Soms betreft dit een Shoeby winkel, dan ben je natuurlijk meteen klaar als je de retourbon hebt meegenomen. Laten we er echter vanuit gaan dat het geen Shoeby betreft.
- Bij het service punt geef je aan dat het retour moet naar Shoeby. De medewerker van DHL print dan een retoursticker voor je nodig. Per mail of sms zal je een zendingsnummer ontvangen, waar je de verzending mee in de gaten kan houden.
Na ontvangst zal je retour worden verwerkt. Vanaf dat punt zal Shoeby binnen vijf werkdagen het aankoopbedrag terugbetalen, mits het item zich in de juist staat bevindt. Als Shoeby opmerkt dat je het artikel meer hebt gebruikt dan wat nodig is om het te kunnen beoordelen, kunnen ze waardevermindering in rekening brengen.
Let op: je krijgt de originele verzendkosten alleen terug als je de gehele bestelling retour doet. Houd je één item, dan zal je dat bedrag helaas niet terugkrijgen.
B: Wat zijn de kleine lettertjes?
We hebben al een aantal belangrijke punten besproken, maar er zijn nog veel meer kleine lettertjes die we nog niet benoemd hebben. Alle punten hebben we om die reden om een rijtje gezet. We beginnen met informatie over de retourtermijn en zullen daarna andere relevante informatie vertellen.
- Retourtermijn
Je hebt in principe tot 30 dagen na ontvangst om je artikelen retour te doen. Na deze 30 dagen kan je wel proberen om je artikelen retour te doen, maar Shoeby hoeft er in principe niks meer mee. - Herroepingsrecht
Je mag ook tot 14 dagen na ontvangst gebruik maken van het algemene, wettelijke herroepingsrecht. Deze wet beschermd als het ware de consumenten die een online aankoop hebben gedaan. - Retourkosten
Helaas is het retourneren van artikelen aan Shoeby niet gratis. Althans, dat ligt eraan voor welke optie je kiest. Retourneren in de winkel is gratis, via DHL zal er €3,95 in rekening worden gebracht. Overigens zijn er geen kosten voor de verwerking van de pakketjes, wat je steeds meer bij andere online verkopers ziet. - Terugbetaling
Retourneer je via de post en heb je oorspronkelijk betaald met een creditcard, via Paypal of iDeal, dan wordt het op die betreffende rekening weer teruggestort. Betalingen via Klarna worden in mindering gebracht op je factuur. Heb je betaald via een Gift card, dan moet je even een de retourmail beantwoorden met je naam en IBAN, dan kunnen ze het via die weg restitueren. - Ruilen
Een artikel ruilen kan niet echt. Althans, dat kan wel, maar de optie is dan dat je naar de winkel gaat, je daar laat terugbetalen en vervolgens een ander artikel uit de winkel meer meeneemt. Ruilen via de post is, voor zover we het kunnen vinden, geen optie.
Bij vragen dien je de klantenservice van Shoeby te contacteren. Wij kunnen je daar helaas niet bij helpen. Shoeby is overigens een winkel waar veel mensen tevreden over zijn en waar vriendelijk personeel werkt. Je zal waarschijnlijk goed worden geholpen.